måndag 26 juli 2010

Chilikasslergratäng

Ber om ursäkt för den usla bilden med skugga på, men mina matbilder tar jag med mobilen för den har jag i stort sett alltid med mig.

Idag gjorde jag en chilikasslergratäng, supergod! Jag gillar gratänger.


Receptet är hämtat från Kokaihop.se, men enligt källförteckningen där är den ursprungligen från Airams LCHF-kokbok, en av dem hon har varit med om, vet ej vilken dock.
Receptet jag lägger ut här i min blogg är lite modifierad då maken inte gillar tex vitlök.



Chilikasslergratäng

ca 500 g Kassler
1 dl finhackad röd paprika (hittade ingen spetspaprika som det stod i org. receptet)
3 dl grädde, hårt vispad
0,5 dl chilisås
1 tsk curry
1 krm chilipulver
riven ost
smör

Sätt ugnen på 250 grader.
Finhacka paprika, stek den mjuk ihop med curry och chilipulver i smör.
Lägg paprikahacket i botten på en ugnsfast form. Fördela hacket jämt över botten.
Skär lagom tunna skivor av kasslern, lägg skivorna omlott över paprikahacket.
Vispa grädden hårt.
Rör försiktigt ner chilisås.
Bred chiligrädden över kasslern så att det täcker.
Strö riven ost över och ställ in i ugnen i 20 minuter.
Servera ihop med kokt blomkål, tomatklyftor och gurkskivor.

Blev jättegott, till och med maken gav den 5 stjärnor :D

/Tootsie

Inga kommentarer: