onsdag 21 juli 2010

Köttfärssås och Vitkål

I söndags gjorde jag köttfärssås - har alltid gjort min egen sås, älskar den, men istället för spagetti/pasta som min man åt, gjorde jag i ordning lite vitkål.



Köttfärssås:

Köttfärs
Lök
Salt
Oregano
Basilika
Krossade tomater
Tomatpuré
Köttbuljongtärning

Stek köttfärs och hackad lök i smör. Krydda redan här om du vill, du kan vänta till lite senare om du hellre vill det. Häll i krossad tomat på burk samt vatten om du vill ha den lite rinnigare. Två-tre matskedar tomatpuré och ha i en buljongtärning.
Rör om, lägg på lock och låt stå på låg värme medan du gör i ordning det du vill ha till såsen.

Vitkålen skar jag i tunna långa remsor/bitar (inte helt lätt men det funkade) som jag sedan lade ner i smält smör i en stekpanna på låg värme. Stekte ett par minuter, sedan hade jag i 2-3 msk vatten och lade på ett lock på pannan. Sedan fick det stå i 10 minuter ungefär.



Salta och peppra lite efter egen smak.



Blev jättemums, gjorde en repris på måndagen.
Det går lika bra att koka vitkål i en kastrull al dente.
/Tootsie

Inga kommentarer: