söndag 18 juli 2010

LCHF

Ja, vad är LCHF?

LCHF står för Low Carb High Fat, alltså lite kolhydrater och mycket fett. Och inte vilket fett som helst, det ska vara naturligt mättat fett som i t.ex smör, grädde, fet fisk, kött, kokosfett, liksom i nötter och avokado. Nötter äter jag inte, gillar inte hur det låter och känns mot tändern, går rysningar genom hela kroppen, usch!. Och avokado har jag inte vågat mig på än, men jag har redan prövat på en hel del nytt den lilla tid som jag kört LCHF, saker jag skyggade undan med stor kraft tidigare. Vitkål och blomkål tex.

Med denna formen så gäller det även att kika på innehållsförpackningarn på allt som man handlar, men här är jag rätt blåst antagligen för jag fattar inte mycket just nu om alla E-nummer etc, men det är som med allt, gäller att ta reda på det, läsa på och lägga på minnet om man är intresserad.

Läste tex idag inne på två LCHF-bloggar om E-nummer E621 - den är verkligen inte bra!

Citat från LifeZone:

Om det finns ett E-nr som är värt att lägga på minne så är det denna! Läs alltid på innehållsförteckningen och se om E621 (glutamat) är med! Den här vill man inte äta och absolut inte ge sina barn!

E621 är ett syntetisktk framställt salt av glutaminsyra. E621 kallas även (mononatriumglutamat) är den vanligaste förekommande smakförstärkare men den tillhör en grupp tillsatser som kallas glutamater (E621-624).

Men det jag reagerade på var följande (forts. citat från LifeZone):

Några biverkningar av E621:

Huvudvärk, migrän, fosterskador, röda utslag, astmaattacker, depression, extrem vrede/aggressivitet, minnesstörningar, halsbränna, svettningar, koncentrationssvårigheter, tryck över bröstet.

Jag har mkt migränanfall, kan gå från superlugn till super förbannad och tillbaka till lugnet självt, allt inom loppet av 5 sekunder eller så, halsbränna, svettningar i massor. Så det här med E-nummer och dess sakdeverkan eller inte, är verkligen värt att tänka på...

Läs mer om just detta ämne inne på Kostdoktorn.se.

Här kan du läsa lite mer om LCHF:

LifeZone LCHF & Tips

Kostdoktorn.se LCHF för nybörjare

Inga kommentarer: