tisdag 3 augusti 2010

HittaUt.Nu

I vintras fick vi hem en karta över stora delar av Uppsala där vi bor. Ungefär halva stadsdelen. Den andra håller på att ritas och beräknas komma ut nästa år.
Anledningen till att vi och andra hushåll i Uppsala fick denn karta hem till oss beror på en kampanj 'att få ut folk på i naturen och upptäcka den otroliga natur som ofta finns alldeles inpå knuten utan att många har en aning om det'. Här kan du läsa mer om HittaUt.nu.

Vy av Uppsala Slott över Svandammen.

Att Uppsala var/är en vacker stad visste jag redan, men den är helt otroligt vacker. Man kan åka från ena sidan, igenom staden på en halvtimme eller så - på cykel - och rätt som det är, är man ute på landsbygden! Bara så där!
Helt fantastiskt vacker landsbygd därtill :D

Kung Björns Hög i Håga.

Med hjälp av kartan ska man orientera sig/leta sig fram till s.k checkpoints. De är alla numrerade på kartan och har olika svårighetsgrader. När man har hittat de här checkpointsen ska man på stolpen finna en bokstav. Dessa bokstäver ska man - om man vill - lägga in på hittaut.nu´s hemsida (registrerings krävs). Dessa bokstäver omvandlas då till lotter och i varje månadsskifte är man med i utlottning av diverse prylar som har med friluftsliv etc att göra.
En av de många checkpointsarna.

Lokala företag har möjlighet att sponsra en checkpoint om de vill.

Vissa checkpoints kräver verkligen sin man - i det här fallet min *hihi*. Tycker inte om ormar så jag ville verkligen inte ge mig in i detta snåret. Andra ställen krävdes massiv orientering som jag med min kroppshydda liksom inte är byggd för, så där fick maken också jobba ensam.

Per i snårskogen någonstans i Håga.

Här är vi halvvägs påväg uppför en skogs/bergsstig. Det fanns huuuuur många och stooora mygg just i det här området - mellan Valsätra/Sunnersta. Det är en del av Linne-stigen har jag för mig.

Bilderna jag visar är inte tagna på samma dag utan är från olika tillfällen ifrån juni när Per hade två veckors semester. Det var riktigt soliga dagar de dagarna. Några av bilderna är även från denna månaden.

På väg ner för en brant skogsstig.

Det är viktigt att dricka ordentligt när man är ute och mortionerar på det här sättet, speciellt för mig som är så stor. Har ju lite fettdepåer att svettas av *hihi*.



Per kollar kartan så att vi vet hur vi ska hitta ut ur skogen igen :D Och det var nästan att vi inte gjorde det ändå.



Man kan faktiskt hitta riktiga små guldkorn när man är ute på det här sättet, ställen man inte ens visste fanns :D Den här bilden är tagen i Håga när vi kom fram till en gammal vattenkvarn.


Den här tog jag bara för att minnas hur löjligt jag upplevde den här checkpointen.

Den här är tagen uppe på kullen vid skidbacken i Sunnersta. Jag räknade ganska så starkt med att se en ruin av en fornborg... men ack, ack... Efter mycket letande så såg vi en liten stenhög... Lite roligt minne ändå :D



Hittaut.nu finns även i andra städer. Och även om det är lite jobbigt att cykla, gå, klättra så är det otroligt roligt också :D

Slutligen vill jag bara säga... I höst/vintras så nämnde jag för min man att jag alltid drömt om att åka ut på cykelsemester.

Nå, jag tänkte då inte på min egen stad, men det är en väldigt bra början :D


/Tootsie

Inga kommentarer: