söndag 1 augusti 2010

Lärlingsresa

Jag håller på att läsa på/ lära mig mer om LCHF och jag valde att börja min lärlingsresa inne hos Kostdoktorn.se - en kanon sida för alla som vill veta mer om LCHF, och redan inbitna såklart.

I texten om 'Teorin bakom LCHF' kan man tex läsa om insulinet och blodsockret etc och dess påverkan på kroppen. Innan jag började med LCHF i vintervåras så hade jag noterat - faktiskt lite tidigare än så för att vara helt sanningsenlig - att min buk, min mage var väldigt... åhh, vad är rätt ord... stinn (?), hård. Den var inte som en deg direkt utan mer rund, hård, fast. Efter ett par månader med LCHF-kost så noterade jag att magen visserligen blivit mindre, men nu hängde den mer än den stod ut så att säga. Den hade blivit mer som en deg :D

En bit in i texten under avsnittet 'Teorin bakom' står det att läsa;

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.

Känner mig träffad av en uns sanning om mig och min mage med de raderna. Nu behöver det ju inte vara en sådan mage som just min mage eller snarare som jag uppfattade den före och efter, men ändå. Du hittar hela den texten och övrig text värt att läsa om LCHF här.

/Tootsie

Inga kommentarer: