söndag 1 augusti 2010

Läsk - enormt mkt socker

Under många, många år så drack jag konstant Coca Cola Light. En, två, kanske ibland även tre flaskor på en dag - 1,5 litrars flaskor alltså!
Ja, jag vet inte bra.

Försökte sluta, gick bra ett tag, började om med läskdrickandet, nu med Fanta - fortfarande 1,5 l. Slutade, började om med cider en mkt kort period. Som sedan gick över till Sprite.
Man kan ju klart och tydligt fastgöra att jag är läskberoende! Ja, ÄR! Inte var, har inte släppt än, tyvärr!

Under punkt tre som heter 'Kostråd för LCHF' hos Kostdoktorn.se står att läsa under notisen 'Avstå helst från';

Läsk - det lättaste sättet få i sig enorma mängder socker. Undvik gärna även lightläsk som kan underhålla sötsug.

Ja det kan man ju lungt säga. (läs hela texten här)
Jag var inte ett överviktigt barn. Som tonåring började jag lägga på hullet, javisst, men överviktig, nej. Först runt 18-20 års ålder som jag började skena iväg. Vad hände däromkring? Jo, jag började dricka stora mängder coca cola light.
Börjar se ett visst mönster... Fast riktigt överviktig blev jag egentligen först efter att jag slutade röka 2006. För i början bytte jag ett beroende mot två andra - dricka läsk och äta kexchoklad! Man blir ju inte direkt smal av det.

/Tootsie

Inga kommentarer: