måndag 20 december 2010

Anckarström

Häromdagen köpte jag Ernst Brunners bok om Anckarström, Kung Gustav III´s mördare. Tyckte att det skulle bli kul att få läsa om honom då jag inte vet så mkt om honom och mordet på kungen, varför osv. Men herreguuuud vilken svår bok det är att ta sig in i. Normala fall så slukas jag av böckerna jag läser men här far tankarna kors och tvärs konstant!

Brukar Brunner´s böcker vara svåra att läsa? Skriver han alltid så... osammanhängande? För jag tycker att han är överallt i storyn. Än i början, än i slutet, ibland mitt i, ibland i en story som inte ens verkar ha med saken att göra, fast det har den väl om han skriver om den... Och han använder "gammel" svenska mellan varven. Jag menar, jag accepterar om han citerar en text skriven från förr, men när han skriver... ja, sin egen text...

Men, igenom den ska jag ta mig :D
Hur långt jag kommit?
För tillfället är jag på sidan 95 av ca 575. Normalt sett brukar jag befinna mig i mitten av boken vid detta laget, såvida det inte är en riktigt bra bok, då har jag läst ut den :D

/Tootsie

Inga kommentarer: